kejsaren_teckning

Som engagerad  i klimatfrågan läser jag numera en oerhörd massa avhandlingar, debattartiklar, bloggar, kommentarer till tidningsartiklar osv osv. Kort sagt, jag läser allt jag kommer över i ämnet. I morse satt jag och läste kommentarerna till ett inlägg om ”2-gradersmålet” (jösses) på Propaganda-SVT.s sajt Ställom. Inlägg nr 115 var det mest pricksäkra jag läst hittills om ”klimatpsykosen” som tycks ha drabbat vårt land. Författaren till inlägget, Börje Sandquist klär av klimatalarmismen fullständigt och visar med all önskvärd tydlighet att  kejsaren är spritt språngande naken!  Här är Börjes kommentar:

”Man tror inte det är sant. Här kommer statsministern hem från ett möte och förklarar att nu ska det f-n i mej inte bli mer än 2 grader varmare om 41 år.

Moderatpolitikern tar kontroll över världstemperaturen. Fattades bara regndansen också, för det var i september och den månaden var visst ovanligt torr.

Är det verkligen ingen som ser vansinnet? Politiker lovar att ta hand om klimatet, bara vi betalar vad det kostar. När kommer de andra partierna med löften som slår Fredriks? Rösta på miljöpartiet, så garanterar vi 2 graders världstemperatursänkning! Vi socialdemokrater lovar att temperaturen ska återgå till 1963 års nivå precis som på Tages tid!

Och vad tar det åt journalister, reportrar och samhällskritiker som inte ens höjer på ögonbrynen utan jamsar med och till och med går in på resonemanget med allt vad det innebär av hybris?

Enligt public service är det alltså politikerna som bestämmer hur kallt eller varmt det får vara i världen om 41 år. Vad göra om kineserna, som haft gott om köldkatastrofer de senaste åren, vill höja världstemperaturen med 3 grader? Deras 1000 millioner har väl också rätt att bestämma? Eldslänningarna vill säkert ha 5 graders höjning, men grekerna vill nog sänka temperaturen lite. Ska vi ha världsomröstning om vilken världstemperatur det ska få lov att vara om 41år?
Det är ju så dumt att man kan gråta åt det.
Men vad kan man vänta sig av public service när man i nyhetsrapporteringen klassifierar koldioxid, förutsättningen för nyhetsuppläsarens eget liv, som en FÖRORENING? Det betyder att nyhetsredaktionen är groteskt obildad på ett sätt som skrämmer mig.

När Uppdrag Granskning körde ett sällsynt enfaldigt program om hur farligt det var att idisslare rapar metan, så började jag undersöka hur det förhöll sig med all den måttlösa skrämselpropagandan som vällde ut från det jag nu kallar Statens underdåniga radio.

Det tog inte lång tid innan jag förstod att hela soppan var ett propagandistjippo utan motsvarighet i historien. Det som först stack i ögonen var hanterandet av statistik. T ex man skär bort de år som inte passar den hypotes man bekänner sig till (Santer i Nature 1996) eller handplockar de data som gör att diagrammet får den form man eftersträvar (Mann IPCC 2001, Briffa 2003-2009) och vägrar att visa källorna till statistiken.

jag fick lära mig om vad interpolering är för något (hitta på data där inga finns), jag fick lära mig om påhittade meteorologiska stationer (Harry) och om hur man genom att stoppa in sensommarsiffror vintertid tillverkar kolorerade väderkartor där det ser ut att brinna i Sibirien (brunrött) (Giss-data nov 2008)

Och det här tilltaget med att anställa psykologer för att psykologisera och därmed försåtligt underminera de som protesterar mot ensidigheten i rapporteringen. Psykologerna ifråga drar sin vetenskap i smutsen och hela tanken påminner otäckt mycket om Sovjetradio och Lysenkoskandalen.

Den som har en annorlunda syn på en vetenskaplig fråga ska torpederas med psykologer. Fy f-n, vad är det för vetenskap?

Jag har slutat att se på kunskapskanalen. Ensidigheten, skrämselpropagandan, döljandet av fakta som kunde balansera ämnet samt smutskastningen av den andra sidan i frågan skämmer ut redaktionen och hela företaget.

Koldioxid är en färglös, luktlös, nyttig och ofarlig gas med en halt i atmosfären på 0,00385%. Den nuvarande ökningen bestämdes till största delen i djuphaven för 800-1000 år sedan. Människans bidrag är som en droppe i det havet. Det är också betydelselöst eftersom koldioxiden vid våra dagars halt redan är mättat vad värmeabsortion anbelangar.

Metanets förekomst mäts i tiotalet MILLIARDdelar. Både koldioxid och metan ingår i livsprocesserna.
Har ni aldrig tänkt på att ni angriper själva livet med er sanslöst ensidiga propaganda, spridande ett betraktelsesätt där den livgivande koldioxiden betecknas som en förorening?

Se där fick ni själva en präktig psykologisering rakt i nyllet! Jag kan nämligen också, behövs ingen psykologutbildning för att snacka skit om folk man inte känner.

Börje  Sandquist

Tack!  Hatten av för Börje  Sandquist!

