Alla som följt med i massmedias rapportering av det sk ”klimathotet” har ju fått sig en enorm massa förutsägelser om förändrat klimat nerkörda i halsen. ”Det kommer att bli varmare/kallare/blötare/torrare/högre havsnivå/lägre vattennivå i sjöar osv osv, i det oändliga.

Eftersom det tjatats om dessa kommande klimatförändringar i ungefär 20 år nu, så kan man faktiskt börja ”kolla facit”. Bloggen ”Watts up whith that?” tar upp en sådan gammal artikel (från år 2000)

http://wattsupwiththat.com/ 

 och jämför den mot den bistra verkligheten nu i slutet på 2009. Ur artikeln som skrevs i mars år 2000:

…….”Britain’s winter ends tomorrow with further indications of a striking environmental change: snow is starting to disappear from our lives.

 

Sledges, snowmen, snowballs and the excitement of waking to find that the stuff has settled outside are all a rapidly diminishing part of Britain’s culture, as warmer winters – which scientists are attributing to global climate change – produce not only fewer white Christmases, but fewer white Januaries and Februaries.

 

The first two months of 2000 were virtually free of significant snowfall in much of lowland Britain, and December brought only moderate snowfall in the South-east. It is the continuation of a trend that has been increasingly visible in the past 15 years: in the south of England, for instance, from 1970 to 1995 snow and sleet fell for an average of 3.7 days, while from 1988 to 1995 the average was 0.7 days. London’s last substantial snowfall was in February 1991.

 

Global warming, the heating of the atmosphere by increased amounts of industrial gases, is now accepted as a reality by the international community. Average temperatures in Britain were nearly 0.6°C higher in the Nineties than in 1960-90, and it is estimated that they will increase by 0.2C every decade over the coming century. Eight of the 10 hottest years on record occurred in the Nineties.

 

However, the warming is so far manifesting itself more in winters which are less cold than in much hotter summers. According to Dr David Viner, a senior research scientist at the climatic research unit (CRU) of the University of East Anglia,within a few years winter snowfall will become ”a very rare and exciting event”.”…….

Det där lät ju inte bra. ”Snöfall håller på att bli ett väldigt ovanlig och spännande händelse”

En av de många tusentals artiklar som sakta men säkert fått folk att tro att planeten håller på att gå åt helvete.

(Observera varifrån förutsägelsen kommer. CRU. Jäpp. Samma CRU som nu är under utredning för oegentligheter i sin forskning)

Men nu har det gått nästan 10 år. Vi kan kolla facit! Förra året, dvs 9 år efter att artikeln skrevs, åkte Londonborna skidor i Hyde park. Englands motsvarighet till SMHI, MetOffice, blev tvugna att be allmänheten offentligt om ursäkt efter att de förutspått en ”extremt varm” vinter.

Som det ju alltså inte blev. Tvärtom.

”29 Oct 2008 London suffered its first October snowfall in 74 years as a winter chill set in across England.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/3278378/Snow-covers-parts-of-England-as-winter-weather-sets-in.html

Nu när år 2009 går in i sina sista dödsryckningar……hur har det sett ut i England denna vinter?

Eftersom en bild ofta säger mer än 1000 ord…….

Tågtafiken…..de elektriska lokomotiven fungerade inte, eftersom elskenan blockerades av all snö. Man blev tvungen att plocka fram gamla ånglok för att få de moderna tågen och dess passagerare till stationerna, eftersom de slutade fungera. Likadant med tågen som går under Engelska kanalen. De fick man flytta på med stora diesellok.

Hur med biltrafiken?

http://news.sky.com/skynews/Home/UK-News/UK-Travel-Disruptions-Snow-And-Ice-Bring-Roads-To-Standstill-Amid-Airport-Closures/Article/200912315505536?f=rss

Jag skulle kunna vara elak här och använda ett citat från Sveriges värsta klimathotare, DN.s Karin Bojs, för att beskriva hur man bör förhålla sig till artiklar som den engelska här ovan.

 ”NEJ NEJ NEJ, TRO DEM INTE!” 

Men SÅ elak ska jag inte vara. ( 😉 ) Jag nöjer mig med att konstatera att man bör ta förutsägelserna om hur klimatet kommer att se ut i framtiden med en fartygslast salt. (minst)

Annonser