Köldknäppen har nu varat i mer än 3 veckor på norra halvklotet. En riktigt kall vinter. Många klimathotskritiker menar att det är en indikation på att den ”Globala Uppvärmningen” har överdrivits rejält. Men Mainmedia i de flesta länder ex Sverige, Canada och England, går ännu på Alarmist-linjen som med emfas menar att detta är väder, har ingenting med klimat, eller global nedkylning att göra. Väderlektjänsterna i respektive land gör sitt bästa för att ingen ska kunna undgå att missa den åsikten. Att det faktiskt inte blivit varmare, utan snarare något svalare globalt sett de tio senaste åren, hörs inte ett knyst om från dem. Men den globala avkylningen har ju faktiskt varat i tio år nu, så varför kan man inte se denna vargavinter som en del i den trenden? Sjäv ser jag det bara som logiskt. Det blir kallare och kallare, tills det vänder nästa gång, och vi får en uppvärmning igen.

Cam MacKay tar upp detta på sin blogg under rubriken ”The smoking Glacier”

http://cammackay.com/

George Monbiot, kanske inte helt obekant i klimatdebatten(!?)

http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Monbiot

tar upp detta i en artikel i Guardian. Han hävdar att det visst blir varmare och varmare.

http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2010/jan/06/cold-snap-climate-sceptics 

Men MacKay avslöjar  att Monbiot  är ute i ogjort alarmistväder ( 😉 ), med detta digram:

MaKay skriver……”Is Northern Canada really 5 to 10 degrees warmer than normal as George Monbiot claims? I sent the Guardian an e-mail asking for a source on this information but I have yet to receive a response. In any event I decided to examine this dubious claim myself. I downloaded all of the 2009 temperature data for Alert Nunavut, (the northernmost temperature station in the center of Canada’s Actic) from Environment Canada. Here is what the data looks like when compiled. The temperature for 2009 is almost exactly within the 40 year average. George Monbiot’s claim that the arctic is 5 or 10 degrees warmer than ususal is about five or ten degrees off. Another example of the sliphod effort that goes in the accuracy of alarmist journalism.”……

Själv kan jag dagligen konstatera att det inte finns några ”accellererande havsnivåhöjningar” Jag var nere vid havet nyss, och kan bara konstatera att under de 20 år jag bott på denna ö, så har jag aldrig tidigare sett så låga vattennivåer som vi har i Östersjön där jag bor, just nu. Naturligtvis varierar nivån, beroende på årstid, lufttryck, strömmar, temperaturer osv. Men trenden är glasklar! Havet stiger långsammare än landhöjningen som är ca 3,8 mm/år i mitt lilla hörn av världen. Jag har ju faktiskt stöd i detta mitt empiriska ”forskningsresultat” av en viss berömd havsforskare, nämligen svensken Nils Axel Mörner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nils-Axel_M%C3%B6rner

Han säger så här om accellererande havsnivåer:

http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/5067351/Rise-of-sea-levels-is-the-greatest-lie-ever-told.html

Och vad säger SMHI om saken? Jo som det statliga verk de är så tjatar de naturligtvis på om accellererande havsnivåhöjningar. Baserat på IPCC:s rapporter…..Wow!

 Men vad säger fakta? De har en infosajt där man kan gå in och kolla havsvattenståndet på olika platser.

http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havsvst_tab.htm

  Sthlms innerskärgård…..- 35 cm, jaha? alltså 35 cm under normalt vattenstånd?

Stämmer ju rätt bra med vad mina mina egna ögon säger mig……..

 

