Ett år går så fort. Det känns som det bara var ett par veckor sedan jag förra gången uppmanade folk att tända alla lampor de har för att påminna om vad som ger liv. Ljus och Värme! Ljus och värme är vad vi nordbor alltid strävat efter. Något absolut nödvändigt här uppe i norr. Utan ljus och värme vore vi förlorade, ganska snart frusna klumpar av dött kött. Ljuset och värmen är det som håller oss vid liv under de kalla vintermånaderna.

Men numera ska vi tydligen fås att släcka all belysning…….. som en manifestation för vad? Att det är bra med mörker och kyla? Att det är den framtid som väntar våra barn och barnbarn om dagens ”energipolitik” får fortsätta utvecklas, eller snarare  avvecklas, i den riktning den tagit?

Själv kommer jag att som min egen tradition bjuder denna timme, tända varenda lampa jag har i mitt hem. De får lysa som en symbol för det som är viktigare än allt annat i vårt nordliga land, nämligen säker tillgång på billig energi. Vi har tekniken, vi har kunnadet.  Låt inte Mörkrets Makter lura i dig att Mörkret är någonting eftersträvansvärt. Mörker är kyla och död! Ljus och värme är liv och utveckling!

