Miljöminister Carlgren är inte någon av mina större idoler. Snarare tvärtom. Och i morse, när jag som vanligt bläddrade igenom Text-TVnyheterna och fick se en rubrik liknande den jag själv satt ovan, började blodtrycket stiga.  Men…..det visade sig att Carlgren är ute efter att inskränka allemansrätten för bärplockarföretag och liknande , som profiterar på densamma. Samt att skydda  det personliga ägandet. Risken är annars stor att trycket från markägare att inskränka på allemansrätten kommer att gälla alla, även vi vanliga privatpersoner som bara vill gå ut i skogen och plocka bär och svamp.

 

Så, jag ber om ursäkt för mina fördomar, herr Carlgren. Äras den som äras bör. Du steg just i aktning en liten aning hos mig.

 

Ur text-tv:

” 114 SVT Text         Onsdag 06 jul 2011
INRIKES Publicerad 6 juli           
                                       
Allemansrätten kan begränsas         
                                       
  Miljöminister Andreas Carlgren (C) är
  beredd att begränsa allemansrätten   
  och kräva att företag som utnyttjar  
  markerna kommersiellt för t.ex. bär- 
  plockning och vildmarksturism ska    
  betala någon form av hyra.           
                                       
  -Jag vill skydda allemansrätten för  
  vanliga människor och jag vill skydda
  det personliga ägandet, säger Carlgren
  till Rapport.                        
                                       
  Naturvårdsverket utreder allemans-   
  rätten och miljöministern säger att  
  han är beredd att vidta åtgärder. ”

