I dagens nätupplaga av Aftonbladet kan man läsa att den danska polisen ingripit mot miljöaktivister som försöker rädda en skog. Denna skog skall  avverkas för ett ge plats för en testanläggning för ”miljövänlig vindkraft”!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article13355534.ab

Vore jag miljöaktivist skulle jag slita mitt hår. Rädda skogen, eller  bejaka den monstruöst ineffektiva vindkraften för att ”rädda klimatet” (sic!), och låta naturen våldtas av denna vindindustrialisering, som totalförstör den visuella upplevelsen av orörd natur eller gammalt kulturlandskap?

Pest eller kolera?

Jag tycker att de danska miljöaktivister som försöker rädda sin skog gör rätt. Gå in på ”Vindstat.nu” och titta på dess sidhuvud, bilden överst. Ta en titt på hur det ser ut när vindkraften byggts ut. Vackert?

http://www.vindstat.nu/

 Jag undrar om de som står för sidan  har tänkt på vilken fruktansvärd björntjänst de gör sig själva genom att visa upp hur det ser ut när vindkraftsindustrin fått härja fritt. Ett fantastiskt vackert landskap totalramponerat av ett otal vindkraftverk.

Om det ändå vore så att det ur energisynpunkt vore ett bra alternativ, så kanske kanske, att man skulle acceptera denna oerhörda förstörelse av naturen. Men så är det ju inte. Vindkraften är fruktansvärt ineffektiv, och dyr! Endast statliga subventioner, dvs dina och mina skattepengar, gör den ”lönsam”.

 ”Vindstat.nu” visar med allt önskvärd tydlighet hur det ser ut på den punkten……”Installerad effekt….1370 MW, Aktuell effekt……. 201 MW”

Vindkraften kommer aldrig att kunna ersätta varken kärnkraft eller vattenkraft, möjligen kan den fungera som ett komplement. Till priset av en oerhört förfulad natur förstås……

 

Uppdatering:

Länken till Aftonbladets artikel har uppdaterats, då den inte längre fungerade. men nu ska det bara vara att klicka på den igen.

