Så var det dags igen. Det parti jag en gång sympatiserade med gör bort sig å det grövsta igen! De visar med all önskvärd tydlighet varför de numera gör sig bäst i opposition. Det gör ju även deras röstsiffror i det senaste valet……sämsta valresultatet sedan 1917, tror jag det var? Men de verkar inte riktigt nöjda ändå. Socialdemokraterna håller på att utrota sig själva med idiotförslag som detta!
Ann-Christin Ahlberg (S) har lagt en motion till riksdagen där hon föreslår ett nytt båtregister och båtskatt. Heja! Det uppskattas säkert efter förtjänst av de socialdemokratiska båtägare/väljare, som redan lever på marginalen och snålar hela året för att få några ljuva semesterveckor ute i skärgården.
Ann-Christin är till vardags barnskötare, ett hedervärt yrke, men varför låter sossarna henne komma fram med förslag som detta?
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GY02T496
Ur motionen:
…”Båt- och skärgårdsliv är en naturlig del av vår användning av den fantastiskt fina natur som vi har i kustbanden av Sverige. Även om det givetvis också finns helårs- och fastboende så är det på sommarhalvåret som skärgårdarna lever upp. Men det har också en prislapp som vi alla är med och betalar medan båtägarna är befriade från skatt. Motorfordon beskattas och den beskattningen ska ta en del av de faktiska kostnaderna för vägtrafiken. Båtar är däremot i dag helt befriade från skatt trots att det kostar samhället en del genom sjöräddning, sjöpolis, miljöåtgärder etc.Många båtägare har båtar av stort värde och kan använda sig av samhällsservicen kring hamnar, badvikar och skärgårdar m.m. Det är förvisso viktigt att vi har möjlighet att vistas på vattnen och kan njuta av den frihet som det kan vara för många. Vi måste även där se över så att båtägarna tar ett ansvar för kostnaderna. Kostnadsansvaret ska självklart regleras utifrån storlek/värdet på båten samt miljöpåverkan. Segelbåtar är givetvis miljövänligare än motorbåtar.Det båtregister som tidigare fanns borde återinföras. Det skulle öka sjösäkerheten, då det skulle försvåra smitning vid olyckor och tillbud. Ett båtregister kan mota kriminalitet (båtstölder) och bidra till identifiering av personer som begått brott på sjön. En skatt syftar till att generellt leverera in pengar till välfärden. En avgift tas ut i syfte att finansiera vissa tjänster som avgiften också ger rätt till.Sjöräddning, kustbevakning, sjöpolis m.m. skulle kunna delfinansieras genom en båtavgift. Även kostnaderna för sjölivets miljöpåverkan borde helt eller delvis bäras av båtlivet.”……
Några snabba reflektioner……
1. Alla båtar som överhuvudtaget har en motor installerad, och använder den, betalar redan skatt på bränslet, rejält med skatt. Desutom betalas 25% moms på all utrustning som inhandlas till båten.
2.Miljöpåverkan? Om en barnfamilj istället för att flyga utomlands ett par gånger om året, väljer att lägga sina pengar på båtliv, så MINSKAR ju deras ”miljöpåverkan”………Om vi talar i termer av ex Co2-utsläpp. Miljön och vattnet i våra skärgårdar blir dessutom hela tiden renare, vilket visar att miljömedvetenheten och viljan att förbättra miljön är stor bland båtfolket.
3. Alla fritidsbåtsägare som färdas och vistas i våra skärgårdar hjälper till att hålla skärgården levande. De flesta som valt att bosätta sig och driva näringsverksamhet ute på någon ö, är totalt beroende av ett livligt fritidsbåtsliv. Utan fritidsbåtar får dom stänga ner verksamheten. Vilket i sin tur drabbar det fåtal som inte är beroende av turisterna. Butiker osv stängs, på välkänt maner från övrig glesbygd. Skärgården dör…
4. Enligt Statens Båtlivsutredning anno 2005 genererade båtlivet inom Sveriges gränser en intäkt till statskassan i form av moms om 3.000.000.000:-, (3 miljarder). Enligt samma källa bidrog det svenska båtlivet till sysselsättningen med 15.000 årsheltidstjänster.
Men det räcker tydligen inte för (S) ?
5. I gästhamnsavgiften i våra gästhamnar ingår moms med 25%. Mer pengar till Staten alltså.
6. SSRS, Sjöräddningssällskapet, finansieras av dess medlemmar, fritidsbåtsägarna. Det är SSRS som står för de flesta räddningsinsatserna, inte det statligt finansierade Kustbevakningen, KBV. KBV har naturligtvis inte längre tid med sådant, eftersom de numera har fullt upp med att kontrollera att ingen fritidsbåtsförare har druckit en öl eller möjligen två, i sommarvärmen.
Slutsats av ovanstående:
Kära Socialdemokraterna…..
Lägg förslaget där det hör hemma…I papperskorgen!
9 kommentarer
Comments feed for this article
januari 7, 2011 den 6:49 e m
ThomasJ
Helt rätt bäring, L! För alltför många år sedan hade jag oxo ngn form av respekt för S, trots min totala avsky för kollektivistiska ideologier, ergo aldrig varande en ‘sosse’… däremot HADE S (på den tiden, way back) en aningens förankring i & till verkligheten.. kom ihåg Gunnar Strängs avgörande kontroll inför budgetföreläggandet i det att han kollade med SJ hur stor varutransporterna låg bokade.
Alltsedan dessa bondförnuftiga tidevarv, framförallt f.o.m. Olof Palmes inträde, har detta samhälle peu-en-peu gått mot sitt egna harakiri. Nuvarande regering (2011) skiljer sig i intet gentemot tidigare – det enda som gäller är innehav & bevarande av makten – kosta samhället (oss) vad det kosta månde.
Tragiskt är inte ens förnamnet…
Mvh//ThomasJ
januari 8, 2011 den 5:51 e m
labbibia
ThomasJ
Framförallt så fanns det en framtidstro, ett slags ”jävlaranamma” inom S, som faktiskt utvecklade landet i positiv riktning. Men det var då det….
Nu har de totalt tappat bort alla framtidsvisioner. När det behövs som bäst!
Sorgligt…..
januari 8, 2011 den 6:31 e m
ThomasJ
L: förvisso fanns där en framtidstro, dock inget ”j-anamma” utan mer en drift/tråd till att ‘hur ska vi bära oss åt för att behålla makten’. Se/jfr med hur 1809-års grundlag byttes ut… som egentligt enkelt exempel på hur manipulering sker för att uppnå långfristigt mål: behålla makten.
Tragiskt är näppeligen ens förnamnet…
Mvh/TJ
januari 9, 2011 den 2:51 e m
Lejeune
Trots att flera statliga utredningar redan har visat att båtlivet bär sina egna kostnader med råge, så dyker det regelbundet upp liknande motioner från någon missunnsam sosse eller vänsterpartist av kvinnligt kön. Är kvinnor mer missunnsamma än män, eller hatar dom helt enkelt båtar, fan vet?
Motiveringen brukar gå ut på att båtlivet orsakar samhället extra kostnader, när den lögnen väl punkteras så brukar argumentationen bli, ”jamen, det är ju skatt på allt annat varför inte på båtar?”
Man tar sig för pannan!
januari 11, 2011 den 2:51 e m
Calle Schulz
Efter att ha läst Ann-Christine Ahlberg’s motion kan jag bara säga att detta måste vara definitionen på svensk avundsjuka. Jag blir förbannad över hennes fullständiga okunskap i ämnet. Som flera personer tidigare redan nämnt står SSRS i dagsläget för c:a 70% av alla sjöräddningar, utan statligt stöd. Hon skriver att sjöpolisen kan delfinansieras mha ett båtregister. Skulle fordonskatten sponsra trafikpolisen i dagsläget?!? Skulle inte tro det.
Detta är bara ett ytterst pinsamt förslag till att förstöra för de människor som gillar att göra rätt för sig och kämpa för något bra, nämligen båt & skärgårdslivet,
januari 11, 2011 den 3:44 e m
Yalmar
Det här är väl bara en logisk fortsättning på resonemanget kring ”sjöfyllerilagen” som Bodström drivit i evigheter. Att all ”trafik” ska lyda under samma lagar. Bilar jämförs med båtar för att motivera kontroller av allmänheten. Rena öststatsfasoner. Men det gick ju även regeringen med på…
januari 11, 2011 den 9:06 e m
ThomasJ
Schwedische Demokratische Republik? (SDR)
Tyvärr är ‘utevecklingen’ densamma i stort som smått inom hela EU. OCH, märk väl!, nuvarande Riksdag har antagit i Grundlagen att Sverige är medlem i EU. (Står så skrivet). Vad betyder då detta? För det första fanns där ingen som helst anledning att inkludera skrivningen. Men, för det andra, när EU så kraschar (vilket det kommer göra av intern politokratisk vikt) så sitter vi där med en Grundlag i vilken EU-medlemskapet är inskrivet. Att ändra RF (Grundlagen) krävs två på varandra följande riskdagar. Go figure… and horror.
Ingen, säger INGEN, av de 349 transportarbetarna har ngn som helst aning om konsekvenserna för det svenska samhället.
Mvh/TJ
januari 11, 2011 den 10:42 e m
labbibia
ThomasJ
Transportarbetarna?! 🙂
Den var bra!
januari 12, 2011 den 8:23 f m
ThomasJ
L: Tja, uttrycket är ett ‘derivat’ från f.d. riksdagskvinnan Ann-Marie Påhlsson (mkt duktig m:are) som ansåg Riksdagen endast var ett transportkompani… äras den som äras bör! 😉
Mvh/TJ